ZESPÓŁ PROMUJĄCY ZDROWIE
rok szkolny 2024/2025:
LIDER:
Sandra Duda
CZŁONKOWIE:
Natalia Majcher
Paulina Kasprzak
Marzena Kucal – Borucka
Olga Raupuk
Działania, zadania realizowane w ramach projektu
„Przedszkole promujące zdrowie”
proszę oglądać w zakładce
w WYDARZENIACH oraz w GALERIACH poszczególnych grup.
RAPORT Z REALIZACJI PROGRAMU: „PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE”
ROK SZKOLNY 2022/2023
CELE PROGRAMU:
– Działania kształtujące i wyrabiające pozytywne zachowania w zakresie zdrowego
i aktywnego stylu życia dzieci, pracowników i rodziców oraz szerszej społeczności lokalnej.
– Upowszechnianie i uświadamianie koncepcji i działań Przedszkola Promującego Zdrowie.
Realizacja programów profilaktycznych i kampanii:
– „Czyste powietrze wokół nas” – ogólnopolski, antytytoniowy program edukacyjny dla przedszkola;
– Wojewódzki Program Profilaktyki Wszawicy;
– Kampania Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i Państwowej Inspekcji Sanitarnej
pod hasłem „Wybieraj Bezpieczną Żywność”, skierowana do obywateli UE w wieku 25-45 lat
(rodzice, personel przedszkola);
– „Sprzątanie Świata” – międzynarodowy ruch i kampania.
Projekty, programy, akcje i uroczystości:
– „Sadzenie drzew” – międzynarodowa akcja;
– „Godzina dla Ziemi” – międzynarodowa akcja;
– „Światowy Dzień Wody” – akcja humanitarna;
-„Zdrowo jem, więcej wiem” – ogólnopolski projekt edukacyjny pod honorowym patronatem
Agaty Kornhauser-Duda;
– „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduł: „Mały Miś i zdrowe nawyki” –
ogólnopolski projekt edukacyjny;
– „Mamo, tato, wolę wodę!” – XIII edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego;
– „Zdrowo i sportowo” – ogólnopolski program edukacyjny;
– „Dla Pieska” – ogólnopolski program edukacyjny;
– „Koncertowy Dobry Gest” – ogólnopolski program edukacyjny;
– „Sprintem do maratonu” – IX edycja ogólnopolskiego maratonu przedszkolaków;
– „Kuchcikowo” – program autorski;
– „Aktywne dzieci – zdrowi dorośli” – program autorski;
– Festyn Rodzinny – zawody sportowe; bajka dla dzieci w wykonaniu rodziców
pt. ”O Dyziu Łakomczuszku i bolącym brzuszku”
W ramach realizacji programu nawiązano współpracę z:
– Głównym Inspektoratem Sanitarnym;
– Powiatową Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Gorzowie Wielkopolskim;
– Hospicjum Świętego Kamila w Gorzowie Wielkopolskim;
– Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu w Gorzowie Wielkopolskim;
– Fundacją Roślinnej Integracji;
– Zespołem Szkół Ogrodniczych w Gorzowie Wielkopolskim;
– Szkołą Podstawowa nr 17 im. A. Mickiewicza w Gorzowie Wielkopolskim;
– Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Gorzowie Wielkopolskim –
z p. Jadwigą Krzeską – Gordziejewską;
– Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Gorzowie Wielkopolskim;
– Lubuskim Urzędem Wojewódzkim;
– Wojewódzką i Miejską Komendą Policji w Gorzowie Wielkopolskim;
– Strażą Miejską w Gorzowie Wielkopolskim;
– Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej;
– Polskim Towarzystwem Turystyczno – Krajoznawczym w Gorzowie Wielkopolskim –
p. Zbigniew Rudziński;
– Wojewódzką i Miejską Biblioteką Publiczną w Gorzowie Wielkopolskim;
– Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Gorzowie Wielkopolskim;
– Nadleśnictwem Kłodawa – Lasy Państwowe;
-Stowarzyszeniem Pomocy Zwierzętom „Azyl” – Schronisko Azorki w Gorzowie Wielkopolskim;
– Zakładem Obrotu Surowcami Wtórnymi „Wtórpol”;
– „ENERIS SUROWCE”S.A Gorzów Wielkopolski;
– INNEKO Sp.z o.o Gorzów Wielkopolski;
– Stowarzyszeniem Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Gorzowie Wielkopolski;
– Klubem Żużlowym Stali Gorzów.
Zorganizowano i przeprowadzono konkursy:
– „ Mini sumo” – ogólnopolskie zawody;
– „Postaci z bajek dbają o zdrowie” – miejski konkurs plastyczny;
– „Księga Zdrowych Przepisów” – przedszkolny konkurs rodzinny na najlepszy zdrowy przepis;
– „Turniej wiedzy o zdrowiu” – przedszkolny turniej;
– „Przyroda jesienią” – przedszkolny konkurs plastyczny;
–„Bezpieczny przedszkolak” – miedzyprzedszkolny quiz o bezpieczeństwie;
– „Świat zwierząt” międzyszkolnym konkursie plastycznym edycja pierwsza „Mój mały przyjaciel”
pod patronatem Biblioteki Pedagogicznej Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim;
– „Dla kogo ta koperta” – miejski konkurs plastyczny „Dla kogo koperta” organizowanym
przez Urząd Miasta Gorzowa Wlkp. i Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem;
– „Mój wspaniały pupil – portret” – miejski konkurs plastyczny.
Realizowano działania ekologiczne uwzględniające działania, uroczystości
i zajęcia o tematyce zdrowotnej:
– Światowy Dzień Jabłka – wycieczka do Zespołu Szkół Ogrodniczych do sadu i ogrodu; pozyskanie jabłek
dla przedszkola; zajęcia kulinarne;
– Światowy Dzień Mycia Rąk – spotkania z pielęgniarkąą
– Światowy Dzień Wody – happening ulicami miasta;
– Światowy Dzień Zespołu Downa – Dzień Kolorowej Skarpetki;
– Światowy Dzień Żywności – zajęcia kulinarne;
– Świtowy Dzień Świadomości Autyzmu – uroczystość ogólnoprzedszkolna;
– Światowy Dzień Środowiska – dyplom „Przyjaciel Środowiska”;
– Międzynarodowy Dzień Ziemi pod hasłem: „Przyspieszenie zmian” – założenie przeszklonego klombu
i warzywniaka;
– Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami – przedstawienie Jasełkowe;
– Międzynarodowy Dzień Osób Starszych – spotkanie z seniorami w Domu Pomocy Społecznej;
-Dzień Drzewa– sadzenie drzewek w ogrodzie przedszkolnym;
– Dzień Mydła – warsztaty mydlarskie;
Odbyły się następujące wycieczki:
– do lasu (połączona z aktywnością ruchową w terenie);
– na stragan w celu zakupu owoców i warzyw;
– do sadu i ogrodu;
– do parku – „Gimnastyka w czterech porach roku”;
– do Parku Dinozaurów w Nowinach Wielkich;
– na „Alpakowe Wzgórze” Rudnica;
– do stadniny koni „ROBIR” w Chwalęcicach.
Spotkania i zajęcia edukacyjne ze specjalistami w przedszkolu:
– trener personalny;
– pielęgniarka;
– higienistka stomatologiczna;
– strażak;
– policjant;
– instruktor pierwszej pomocy przedmedycznej „Dzień Pluszowego Misia”;
– szef kuchni w restauracji „Bazylia i Groszek”.
– spotkanie z Marynarzem w ramach Światowego Dnia Morza Bałtyckiego.
– spotkanie z przedstawicielem Enea „Nie taki prąd straszny” – projekt edukacyjny.
– spotkania z inspektorem sanitarnym: zajęcia kulinarne w ramach Światowego Dnia walki z otyłością „Zdrowo jem, nie tyje”.
Zajęcia kulinarne i sportowe zorganizowane w grupach promujące tematykę zdrowotną :
-robienie soków, sałatek owocowych i warzywnych, pieczenie jabłek, robienie zdrowych deserów, przekąsek;
– przygotowanie szwedzkiego stołu, zdrowej kanapki;
– organizowanie zajęć otwartych z rodzicami: zajęcia sportowe w Parku Siemiradzkiego, Spartakiada zimowa
z udziałem rodziców, rajd pieszy po Gorzowie z udziałem rodziców, zajęcia kulinarne – ozdabianie pierników bożonarodzeniowych, robienie sałatki owocowej z szefem kuchni restauracji „Pasja”, robienie ”kul mocy”
z szefem kuchni restauracji „Bazylia i Groszek”, kiszenie kapusty i robienie kompotów, robienie przetworów
na zimę „Spiżarnia Babuni” i zakładanie ogródków zieleni w salach.
W zdrowym ciele zdrowy duch,
czyli wychowanie przez sport
Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. Dzieci regularnie uprawiające sport cieszą się lepszą formą i witalnością niż te, które wolny czas spędzają przed telewizorem czy komputerem.
Sport pomaga nie tylko w rozwoju fizycznym dziecka, ale ma pozytywny wpływ także na kształtowanie się jego charakteru. Słowem – sport jest skutecznym narzędziem wychowawczym
O ogromnym znaczeniu aktywności fizycznej w procesie wychowania mówili już wielcy filozofowie greccy,
m.in. Arystoteles i Platon, którzy podkreślali, że sport wpływa nie tylko na ciało, ale ma także kluczowe znaczenie w kształtowaniu charakteru i moralności. Aktywność fizyczną na przełomie wieków traktowano z różną atencją, niemniej jednak dzisiejszy termin „wychowanie fizyczne” stosowany jako określenie przedmiotu szkolnego dobrze odzwierciedla współczesne podejście do aktywności fizycznej. Bo nie tylko o sferę physis się rozchodzi…
Czym skorupka za młodu nasiąknie…
Styczność ze sportem od najwcześniejszych lat jest kluczowa w kontekście formowania prawidłowych nawyków
i postaw związanych z ciałem, a także dyscypliny, wytrwałości i zasadami współżycia społecznego. Niestety
im później dziecko rozpoczyna przygodę z aktywnością fizyczną, tym trudniej wytrwać mu w postanowieniu regularności i trenować nieprzyzwyczajone do wysiłku ciało. Jeżeli jednak w aktywnym trybie życia rozkochamy małe dziecko, jest duża szansa, że dobre nawyki pozostaną mu również w wieku dorosłym.
Hartowanie ciała
Dla dzieci od 6 do 17 roku życia Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje przynajmniej 60 minut dziennie aktywności o średnim lub intensywnym natężeniu, przy czym większość powinna mieć charakter aerobowy. Badania przeprowadzone w polskich szkołach w roku szkolnym 2012/2013 pokazują, że jedynie 74% uczniów uczestniczyło we wszystkich lub prawie wszystkich lekcjach WF, a aż 11% brało udział jedynie w połowie zajęć. 70% uczniów skorzystało ze zwolnienia wypisanego przez rodziców. Uniemożliwia to osiągnięcie przez dzieci zalecanego poziomu aktywności fizycznej. Warto zauważyć, że podstawa programowa i tak nie odpowiada zaleceniom WHO. A ruch, w szkole czy poza nią, jest niezbędny do prawidłowego rozwoju.
Regularne podejmowanie aktywności fizycznej przynosi ewidentne zdrowotne korzyści takie jak zachowanie prawidłowej wagi, wykształcenie nienagannej postawy ciała czy zmniejszenie szans na pojawienie się chorób cywilizacyjnych (cukrzyca). Dzięki uprawianiu sportu dziecko uczy się także, jak dbać o własne ciało,
co zdecydowanie procentuje w późniejszych latach życia. W końcu prawidłowa dieta czy umiejętność odpoczynku i regeneracji wynikają pośrednio ze styczności ze sportem.
Aktywność fizyczna sprzyja również rozładowaniu napięcia spowodowanego stresem, który jest poważnym problemem, szczególnie wśród młodzieży. WHO podkreśla pozytywny wpływ sportu w procesie redukowania symptomów niepokoju i depresji. Regularne ćwiczenia fizyczne przyczyniają się też do poprawy wydolności układu oddechowego i układu krążenia, a to ma znaczenie w poprawie koncentracji i pamięci, czyli wpływa bezpośrednio na wyniki w szkole.
I tu pojawia się pytanie – kiedy zacząć wprowadzać regularną aktywność do życia dziecka? „Na rozbudzenie
w dziecku miłości do sportu nie warto czekać. Szczególnie ważne, żeby w wieku tak zwanego „złotego rozwoju” (3-7 lat), kiedy w ciele kształtują się wszystkie cechy sprawnościowe: następuje wzmocnienie mięśni i kośćca, dojrzewają wyższe ośrodki układu nerwowego, zapewnić małemu człowiekowi jak najwięcej ruchu.
Takie przygotowanie ogólnorozwojowe przyda się potem w każdej dyscyplinie.” – mówi Katarzyna Selwant, psycholog olimpijski i sportsmenka, która na co dzień pracuje z małymi sportowcami.
Kuźnia charakteru
Aktywność uprawiana regularnie ma ogromny wpływ na to, jakim człowiekiem w przyszłości stanie się nasze dziecko. Dzieje się tak dlatego, że poprzez sport wyrażają się wartości, które dorośli nie zawsze potrafią przekazać dzieciom werbalnie. Mały miłośnik aktywności fizycznej w naturalny sposób uczy się wytrwałości, dokładności, systematyczności, a także zasad współżycia społecznego i fair play. Uprawianie sportu sprzyja także wszechstronnemu rozwojowi dziecka, jednocześnie niwelując skrajny indywidualizm i egoizm.
Sport ma też niebagatelny wpływ, jeśli chodzi o kształtowanie poczucia pewności siebie, świadomości samodecydowania o sobie i asertywności. Ma to ogromne znaczenie szczególnie dla nastolatków – dorastające dziecko, które poprzez sport wypracowało asertywną postawę, ma mniejsze szanse na ugięcie się pod presją rówieśników i sięgnięcie np. po używki, aby przypodobać się grupie.
Do całej palety korzyści wynikających z uprawiania sportów należy zaliczyć też umiejętność obiektywnej oceny swoich zdolności i godnego radzenia sobie z porażkami, które w sporcie są nieuniknione. Kształtuje to w dziecku większą odporność na krytykę, a tak przystosowany młody człowiek staje się bardziej zaradny życiowo
i zahartowany na przeciwności losu
Przyjemność, a nie przymus
Choć korzyści z uprawiania sportu od najmłodszych lat są bezdyskusyjne, rodzice nie powinni zmuszać dziecka
do podejmowania aktywności fizycznej, ale umiejętnie je do niej zachęcać. Ważne, aby dziecko czerpało jak największą przyjemność i radość z ruchu. Jeśli więc proponowana przez rodziców dziedzina dodatkowych zajęć sportowych nie interesuje dziecka, można spróbować pokazać mu kilka innych dyscyplin.
„Zawsze warto zainteresować dziecko jakimś sportem, pokazać wiele możliwości – tenis, taniec towarzyski, pływanie – ale rozsądnie wszystko dawkować. Sześcio-, siedmio- i ośmiolatkowi wystarczy 2-3 razy w tygodniu np. tenis” – uważa Paweł Bojarski, były trener reprezentacji narodowej Polski i Finlandii, instruktor dzieci
i młodzieży w Akademii Tenisowej Klubu Tenisowego Legia w Warszawie. Zakładając, że dziecko przynajmniej godzinę dziennie ma spędzać, ruszając się, oprócz zajęć sportowych możemy zaplanować dziecku aktywność
w formie rekreacji i zabawy, np. gry w piłkę z kolegami lub zabawy na placu zabaw.
Przykład idzie z góry
Najlepszą metodą na wprowadzenie dziecka w świat aktywności fizycznej jest uprawianie sportu razem z nim. Nawet najciekawsze sportowe zajęcia pozalekcyjne i najmodniejsze sportowe gadżety nie zachęcą dziecka
do sportu tak, jak wspólny czas spędzony aktywnie w gronie najbliższych. W poszukiwaniu familijnych aktywności warto wziąć pod lupę jazdę na rowerze, nartach czy rolkach, górskie wycieczki, ping-pong
albo po prostu długie spacery. Do aktywnego spędzania czasu nie potrzeba wielkich nakładów finansowych ani specjalnej infrastruktury – ewentualne braki można spokojnie nadrobić entuzjazmem i pomysłowością. Efekty uprawiania sportu w rodzinnym gronie z pewnością przełożą się na wzrost formy wszystkich członków rodziny,
a także zbliżą ich do siebie i wzmocnią poczucie team spirit, czyli ducha drużyny.
Źródło artykułu: https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/w-zdrowym-ciele-zdrowy-duch-czyli-wychowanie-przez-sport#
Działania, zadania realizowane w ramach projektu
„Przedszkole promujące zdrowie”
proszę oglądać w zakładce
AKTUALNOŚCI lub w GALERIACH poszczególnych grup.
ZESPÓŁ PROMUJĄCY ZDROWIE
rok szkolny 2022/2023:
LIDER:
Małgorzata Badziuk – Królikowska
CZŁONKOWIE:
Agnieszka Barna
Natalia Lubczyńska
Sandra Duda / Patrycja Bamber – Stachowiak